Теорія літератури

Теорія літератури

  01. Епос, лірика, драма – це
+роди літератури
жанрові різновиди літератури
жанри літератури
види літератури
02. Новела, оповідання, повість – це жанри
лірики
ліро-епосу
драми
+епосу
03. Зав’язка – це#
завершення розвитку дії твору
+подія, що провокує конфлікт твору
момент найбільшого напруження у творі
початковий момент у творі, знайомство з героями.
04. До ліро-епосу відносять#
трагедію, комедію, драму
+співомовки, думи, байки, балади, поеми, романи у віршах
патріотичну лірику, філософську лірику
народні пісні
05. Видами комічного є#
комедія, трагікомедія
+гумор, іронія, сатира, сарказм, гротеск
риторичні звертання, риторичні запитання
анафора, епіфора, антитеза
06. Інверсія, анафора, антитеза, риторичні фігури – це#
+стилістичні фігури
літературні напрями
види комічного
елементи традиційного сюжету
07. Ознаками фольклору є#
чарівна, казкова символіка
+усність, традиційність, варіантність, колективність
гіперболізація, алегорія, магічна числова символіка
08. Фольклорними жанрами є#
есе, оповідання, повість
+міфи, легенди, казки, приказки, прислів’я, загадки
філософська лірика, патріотична лірика, інтимна лірика
роман, роман-хроніка, роман-епопея
09. Епітет, порівняння, гіпербола, метафора, алегорія – це#
стилістичні фігури
літературні напрями
види комічного
+тропи
10. Головними ознаками поетичної мови є#
точність, логічність, правильність
варіативність, синонімічність,
+ритм, рима, стопа, строфа, розмір
пісенність, мелодійність, наявність тропів
11. До двоскладових стоп відносять#
дактиль, амфібрахій, анапест
пірихій, спондей
+хорей, ямб
дистих, тривірш
12. Ода, сонет, епіграма – це жанри#
епосу
+лірики
драми
ліро-епосу
13. Елементами традиційного сюжету є#
пролог, зав’язка, епілог
+експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка
ліричні відступи, описи, діалоги, монологи, полілоги
пролог, епілог
14. Невеликий за розміром ліричний твір, написаний прозою, називають#
одою
+поезією в прозі
ліро-епосом
верлібром
15. Визначальними рисами бароко є#
+поєднання релігійних і світський мотивів, образів, тяжіння до різких контрастів, складної метафоричності…
раціоналізм, наслідування зразків античного мистецтва, афористичність тощо
відтворення почуттів і пристрастей людини, вільна побудова твору, підвищена емоційність тощо
ідеалізм у філософії, культ почуттів, захоплення фольклором, ліричні та ліро-епічні форми, заперечення раціоналізму доби Просвітництва тощо
16. Позасюжетними елементами є#
пролог, зав’язка, епілог
експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка
+ліричні відступи, описи, діалоги, монологи, полілоги
пролог, епілог
17. Символізм, неоромантизм – це стильові течії#
реалізму
романтизму
+модернізму
сентименталізму
18. Найбільш яскравим представником імпресіонізму є#
Леся Українка
+Михайло Коцюбинський
Василь Стефаник
Микола Вороний
19. Найпоширенішим жанром імпресіонізму є#
роман
оповідання
+новела
поема
20. Сукупність проблем, порушених автором у творі, становить#
тему твору
ідею твору
+проблематику твору
пафос твору
21. Троп, який полягає в поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою єднальних сполучників як, мов, немов, наче, буцім, ніби та ін.#
епітет                  метафора
+порівняння     гіпербола
22. Дума, байка, балада, співомовка належать до роду літератури#
лірики
+ліро-епосу
драми
епосу
23. Загальна назва літературних напрямів та шкіл кінця 19 – початку 20 ст., яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість#
постмодернізм
неоавангардизм
+модернізм
неореалізм
24. Громадянська лірика#
передає переживання героя, пов’язані з особистим життям
зображення осмислення сенсу людського життя, проблеми добра і зла
+розкриває суспільно-національні питання і почуття
викриває суспільні або людські вади
25. Конкретна і водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вимислу й має естетичне значення – це#
ліричний відступ
літературний герой
ліричний герой
+художній образ
26. Трагедія, комедія, драма – це#
жанри епосу
+жанри драматичних творів
жанри лірики
жанри ліро-епосу
27. Тему ліричного твору називають #
А композицією
+ Б мотивом
В пафос
Г сюжетом
28. Ідея твору — це#
А побудова літературного твору, тобто доцільний, з точки зору автора, порядок, у якому розгортаються події, з’являються персонажі
Б тема ліричного твору
+В провідна думка твору про зображені в ньому життєві явища, висвітленню якої підпорядковано всі картини й образи
Г коло життєвих явищ, подій, відображених у творі у зв’язку з певною проблемою, що служить предметом авторського осмислення та оцінки
29. Уїдлива, зла, гірка насмішка — це#
А гумор
Б сатира
+В сарказм
Г іронія
30. гумористичне перероблення певного твору, що характеризується невідповідністю змісту формі#
+А бурлеск
Б гротеск
В сарказм
Г сатира
31. Пильна увага до позасвідомих сфер психіки, до внутрішньої боротьби роздвоєного людського «Я» характерна для психологізму літератури#
А сентименталізму
Б романтизму
В реалізму
+Г модернізму
32 Зв’язок уявлень чи відчуттів, коли одне з них викликає у свідомості низку інших, це #
А психологізм
Б медитація
+В асоціативність
Г художній образ
33. Творчості Івана Нечуя-Левицького, Панаса Мирного притаманна манера письма#
А імпресіоністська
+Б реалістична
|В експресіоністська
Г романтична
34. Суголосся закінчень у суміжних та близько розташованих рядках називають#
А ритмом
+ Б римою
В строфою
Г стопою
35. Ямб, хорей належать до стоп#
А трискладових
Б. чотирискладових
+В двоскладових
Г допоміжних
36. «В соняшника були руки і ноги, /Було тіло, шорстке і зелене. /Він бігав наввипередки з вітром, /Він вилазив на грушу, /І рвав у пазуху гнилиці, /І купався коло млина, і лежав у піску, /І стріляв горобців з рогатки».
Уривок написано#
А білим віршем
+Б верлібром
В хореєм
Г анапестом
37. Український експресіонізм започаткував#
І. Франко
М.Коцюбинський
+В. Стефаник
Т. Шевченко
38. В останні десятиліття ХХ ст. на зміну модернізмові приходить#
А класицизм
+Б постмодернізм
В реалізм
Г романтизм
39. Короткий гумористичний вірш, часто побудований на якомусь народному анекдоті, дотепі, приказці чи казковому мотиві#
Байка
Балада
+Співомовка
Усмішка

40. Правдиве, конкретно-історичне, всебічне зображення типових подій і характерів у типових обставинах за правдивості деталей є однією з визначальних рис#
Романтизму
Сентименталізму
Символізму
+Реалізму
41. Видатним майстром кіноповісті є#
М. Вороний
І. Франко
М. Куліш
+О. Довженко
42. Ю. Андрухович, Ю. Іздрик, С. Процюк, О. Забужко – це#
Письменники-реалісти
Письменники-модерністи
Письменники-романтики
+Письменники-постмодерністи
43. М. Зеров, М. Хвильовий, М. Куліш, Г. Косинка, М. Семенко – це#
+Представники «розстріляного відродження»
Письменники-шістдесятники
Представники літературного угрупування «Пропала грамота»
Представники літературного угрупування «Червона фіра»
44. Поезія «Ви знаєте, як липа шелестить…» належить до лірики #
А філософської
+Б інтимно-пейзажної
В релігійної
Г громадянської
45. Зразком історичного роману-хроніки є#
«Тигролови»
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
«Маруся Чурай»
+«Чорна рада»
46. Романом у новелах є#
+«Вершники»
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
«Маруся Чурай»
«Чорна рада»
47. Прототип – це#
Виразник сюжетної дії , яка розкриває зміст художнього твору
+Конкретна історична особа або сучасна автору особа, яка послужила відправним моментом для створення образу
Автор, безпосередньо присутній у ролі героя
Конкретна і водночас узагальнена картина людського життя, що створена за допомогою вигадки й має естетичне значення
48. У літературі ХVII-ХVIIIст. прийшов на зміну Відродженню, але не був йоґо запереченням напрям#
А сентименталізм
Б романтизм
В реалізм
+Г бароко
49. Характеризується правдивим і всебічним зображенням дійсності на основі типізації життєвих явищ літературний напрям#
+А реалізм
Б романтизм
В сентименталізм
Г Класицизм
50. Бароко — це напрям у літературі, архітектурі та мистецтві, для якого характерні 
+підкреслена урочистість, пишна декоративність, динамічність композиції
увага до людини та природи, античний ідеал краси (духовної й фізичної)
релігійне забарвлення культури, трактування Бога як вершини досконалості
правила трьох єдностей, лінійне розгортання сюжету та концентричні сюжети
захист ідеї природної рівності людей, правдиво етнографічне змалювання життя
51 Барокові твори#
А характеризуються невідповідністю між формою та змістом
Б показують навколишню дійсність не прямолінійно, а з усвідомленням причинно-наслідкових зв’язків
В позбавлені прикрас, строгі, ділові та лаконічні
+Г сповнені риторичних прикрас, складних метафор, емблем, символів, алегорій
Д містять заклики, звертання до читачів, народнопоетичні художні засоби
52. Роди літератури#
А оповідання, повість, роман
Б комедія, трагедія, власне драма
+ В епос, лірика, драма
Г експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка
53. Побудова літературного твору, або порядок, у якому розгортаються події у творі, – це#
+композиція літературного твору
сюжет літературного твору
ідея літературного твору
проблематика літературного твору
54. До великих жанрів епосу належать#
А повість, кіноповість
+ Б роман, хроніка, епопея
В есе, нарис, фейлетон, памфлет, притча, новела, оповідання тощо
Ґ казка, легенда, міф
55. Жанр суто українського речитативного народного та героїчного ліро-епосу – ліро-епічний твір про історичні чи соціально-побутові події#
балада
байка
+ дума
співомовка
56. Повторення приголосних звуків для посилення інтонаційної та смислової виразності #
асонанс
інверсія
епіфора
+алітерація
57. Найкоротший відрізок певного віршового розміру, сконцентрованого у групі складів з відносно незмінним наголосом, – це#
рима
ритм
+стопа
поезія
58. Різновид гуморески, у якому поєднано жанрові особливості гумористичного оповідання, анекдоту, фейлетону#
співомовка
+усмішка
байка
епіграма
59. Вислів “Весь клас захоплено слухав” містить
синекдоху
перифраз
оксиморон
+метонімію
60. Конкретна історична або сучасна автору особа, яка послужила відправним моментом для створення образу, – це
художній образ
ліричний герой
+прототип
головний герой
61. Віршовий розмір та вид римування:
Що є свобода? Добро в ній якеє?
Кажуть, неначе воно золотеє?
Ніж бо, не злотне: зрівнявши все злото,
Проти свободи воно лиш болото#
А тристопний анапест, перехресне римування
Б чотиристопний анапест, перехресне римування
+В чотиристопний дактиль, паралельне римування
Г ямб, перехресне римування
62. Поданий уривок містить
Я на вбогім сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гірки#
епіфору
алітерацію
+анафору
метонімію
63. Віршовий розмір та вид римування#
Я на вбогім сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гірки
А ямб, перехресне римування
Б чотиристопний дактиль, паралельне римування
+В тристопний анапест, перехресне римування
Г чотиристопний анапест, перехресне римування
64. Поетичні рядки «Я їх люблю, я знаю їхню мову. Я з ними теж мовчанням говорю” містять#
рефрен
алітерацію
+оксиморон
асонанс
65. Поетичні рядки «Два кольори мої, два кольори; Червоне — то любов, а чорне – то журба» містять#
А персоніфікацію
Б алітерацію
В оксиморон
+Г антитезу
66. Рядки: Темряву тривожили криками півні,
Танцювали лебеді в хаті на стіні.
Лопотіли крилами і рожевим пір’ям
Лоскотали марево золотим сузір’ям
містять#
А асонанс
+Б алітерацію
В анафору
Г епіфору
67. Звукову анафору містять рядки#
А Мріють крилами з туману лебеді рожеві, / Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві
Б У хмільні смеркання мавки чорнобриві / Ждатимуть твоєї ніжності й любові
+В Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, Виростуть з тобою приспані тривоги
Г Можеш вибирати друзів і дружину, Вибрати не можна тільки Батьківщину
68. Жанр новели характерний для творчості #
А І. Нечуя-Левицького
+ Б М. Коцюбинського
В О. Кобилянської
Г П. Куліша
69. Верлібр характерний для творів#
А Д. Павличка
+ Б І. Драча В
В. Симоненка
Г А. Малишка
70. Перифрази містять рядки#
Живий труп, холодне полум’я
+Каменяр, Дочка Прометея
Час летить, сонце сміється
Київ зустрічає гостей, зал аплодує

71. Єдність теми та ідеї в ліричному творі – це#
сюжет
тема
+мотив
рима
71б. Співзвучність закінчень у суміжних або близько розташованих словах в кінці чи в середині віршованих рядків#
сюжет
тема
мотив
+рима
71в. Двоскладова стопа з наголосом на першому складі#
сюжет
тема
мотив
рима
+хорей
71г. Система подій, у яких розкриваються характери персонажів і розв’язуються суперечності між ними#
+сюжет
тема
мотив
рима
71д. Головний предмет зображення у творі#
сюжет
+тема
мотив
рима
72. Жанр твору Л. Костенко «Маруся Чурай»#
новела
+роман у віршах
роман-хроніка
повість
72а. Жанр твору М. Коцюбинського «Intermezzo»#
+новела
роман у віршах
роман-хроніка
повість
72б. Жанр твору П. Куліша «Чорна рада»#
новела
роман у віршах
+роман-хроніка
повість
72в. Жанр твору Г. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»#
новела
роман у віршах
роман-хроніка
+повість
73. Установіть відповідність: «Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою»#
календарно-обрядові пісні
+соціально-побутові пісні
історичні пісні
родинно-побутові пісні
73а. Установіть відповідність: «Цвіте терен, цвіте терен», «В кінці греблі шумлять верби»#
календарно-обрядові пісні
соціально-побутові пісні
історичні пісні
+родинно-побутові пісні
73б. Установіть відповідність: «Нова радість стала», «Маяло житечко, маяло»#
+календарно-обрядові пісні
соціально-побутові пісні
історичні пісні
родинно-побутові пісні
73б. Установіть відповідність: «Зажурилась Україна», «Ой Морозе, Морозенку»#
календарно-обрядові пісні
соціально-побутові пісні
+історичні пісні
родинно-побутові пісні
76. Строфа, що складається із трьох рядків п’ятистопного ямба -це#
ямб
анапест
+терцина
катрен
76а. Трискладова стопа з наголосом на третьому складі#
ямб
+анапест
терцина
катрен
76б. Чотирирядкова строфа з будь-яким типом римування#
ямб
анапест
терцина
+катрен
76в. Двоскладова стопа з наголосом на другому складі#
+ямб
анапест
терцина
катрен
74. Правдиво і всебічно зображає дійсність на основі типізації життєвих явищ#
імпресіонізм
реалізм
екзистенціалізм
романтизм
74а. Заперечує раціоналізм, сувору нормативність у художній творчості, висуває культ почуттів людини#
імпресіонізм
реалізм
екзистенціалізм
+романтизм
74б. Позиціонує і досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі#
імпресіонізм
реалізм
+екзистенціалізм
романтизм
74в. Заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень, співпереживань
+імпресіонізм
реалізм
екзистенціалізм
романтизм
75. Заперечує раціоналізм, сувору нормативність у художній творчості, висуває культ почуттів людини#
модернізм
імпресіонізм
класицизм
+романтизм
75а. Інтерес до почуттів, емоційного сприйняття дійсності; метою творів є викликати в читача сльози, співчуття до героїв, що страждають або гинуть#
модернізм
+сентименталізм
класицизм
романтизм
75б. Загальна назва літературних напрямів та шкіл ХХ ст., яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість#
+модернізм
сентименталізм
класицизм
романтизм
75в. Свідоме прагнення найточніше, ясно, без зайвих прикрас висловити свою думку#
модернізм
сентименталізм
+класицизм
романтизм
77. Установіть відповідність: Т. Шевченко “Гайдамаки»#
сентименталізм
+романтизм
реалізм
імпресіонізм

  77а. Установіть відповідність:Панас Мирний «Хіба ревуть воли, як яcла повні?»#
сентименталізм
романтизм
+реалізм
імпресіонізм
77б. Установіть відповідність: М. Коцюбинський «Intermezzo»#
сентименталізм
романтизм
реалізм
+імпресіонізм
77в. Установіть відповідність: В. Стефаник “Камінний хрест”#
+сентименталізм
романтизм
реалізм
імпресіонізм
78а. Установіть відповідність: «Сом»#
кіноповість
оповідання
урбаністичний роман
лірична імпресіоністична новела
+усмішка
78б. Установіть відповідність:«Місто»#
кіноповість
оповідання
+урбаністичний роман
лірична імпресіоністична новела
усмішка
78в. Установіть відповідність: «Україна в огні»#
+кіноповість
оповідання
урбаністичний роман
лірична імпресіоністична новела
усмішка
78г. Установіть відповідність: «Intermezzo»#
кіноповість
оповідання
урбаністичний роман
+лірична імпресіоністична новела
усмішка
79а. Драматичний твір, в основу якого покладено гострий конфлікт; головна дійова особа переважно діє в екстремальних ситуаціях, потрапляє в безвихідне становище і гине фізично або морально#
комедія
+трагедія
власне драма
драма
79б.П’єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі#
комедія
трагедія
+власне драма
драма
79в. Один із літературних родів, який змальовує світ у формі дії; здебільшого призначений для сценічного втілення#
комедія
трагедія
власне драма
+драма
79д. Драматичний твір, у якому дійових осіб зображують у смішних ситуаціях, нещадно висміюють людські вади та негативні соціально-побутові явища#
+комедія
трагедія
власне драма
драма
80. Установіть відповідність між характеристикою та назвою дискурсів у сучасній літературі: базується на реалістичній традиції з певними вкрапленнями романтизму та модернізму, будується на селянському способі мислення і ментальності
феміністичний
постмодерний
+заповідально-селянський
неомодерний
модерний
80б. Установіть відповідність між характеристикою та назвою дискурсів у сучасній літературі: екзистенція, рефлексія, відкритість, карнавал, художній твір як гра цитатами, ремінісценціями, алюзіями зі світового письменства#
феміністичний
+постмодерний
заповідально-селянський
неомодерний
модерний
80в. Установіть відповідність між характеристикою та назвою дискурсів у сучасній літературі: увага до жінки, порушення екзистенційних питань буття, самоідентичності жінки як духовного оберега нації#
+феміністичний
постмодерний
заповідально-селянський
неомодерний
модерний
80г. Установіть відповідність між характеристикою та назвою дискурсів у сучасній літературі: осучаснення, наповнення новим змістом розгромленого на поч. XX століття модернізму#
феміністичний
постмодерний
заповідально-селянський
+неомодерний
модерний
81. Установіть розмір: Хай на ньому цвіте росяниста доріжка, / І зелені луги, й солов’їні гаї#
ямб
хорей
амфібрахій
+анапест
81а.Установіть розмір: Як добре те, що смерті не боюсь я /і не питаю, чи тяжкий мій хрест.
Що перед вами, судді, не клонюся /в передчутті недовідомих верст#
+ямб
хорей
амфібрахій
анапест
81б.Установіть розмір: Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну»,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов’їну#
ямб
хорей
+амфібрахій
анапест
81в.Установіть розмір: Мріють крилами з туману лебеді рожеві,
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві#
ямб
+хорей
амфібрахій
анапест
82. Установіть відповідність:
І зелені луги й солов’їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої#
+анафора
епіфора
гіпербола
заперечне порівняння
82а. Установіть відповідність: Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні#
анафора
+епіфора
гіпербола
заперечне порівняння
82б. Установіть відповідність:Так ніхто не кохав. Через тисячі літ
Лиш приходить подібне кохання…#
анафора
епіфора
+гіпербола
заперечне порівняння
82в. Установіть відповідність:
Не чорна хмара з синього моря наступала,
то виступала Мотря з Карпом з-за своєї хати до тину…#
анафора
епіфора
гіпербола
+заперечне порівняння
83. Установіть відповідність: сюжет та позасюжетні елементи#
елементи традиційного сюжету
+складники композиції
течії модернізму
жанри епосу
83а. Установіть відповідність: Новела, оповідання, роман, повість#
елементи традиційного сюжету
складники композиції
течії модернізму
+жанри епосу
83б. Установіть відповідність:імпресіонізм, експресіонізм, неореалізм#
елементи традиційного сюжету
складники композиції
+течії модернізму
жанри епосу
83в. Установіть відповідність: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка#
+елементи традиційного сюжету
складники композиції
течії модернізму
жанри епосу
84. Установіть відповідність між родами літератури та назвами творів, що до них належать: «Чорна рада»#
+епос
лірика
драма
ліро-епос
84а. Установіть відповідність між родами літератури та назвами творів, що до них належать: «Мина Мазайло»#
епос
лірика
+драма
ліро-епос
84б. Установіть відповідність між родами літератури та назвами творів, що до них належать: «Страшні слова, коли вони мовчать…»#
епос
лірика
драма
+ліро-епос
84в. Установіть відповідність між родами літератури та назвами творів, що до них належать: «Ой летіла стріла»#
епос
лірика
драма
+ліро-епос
85.Гостра критика чогось, окремих осіб, людських груп чи суспільства з висміюванням, а то й гнівним засудженням вад і негативних явищ#
гумор
гротеск
сарказм
іронія
+сатира
85б. Тип художньої образності, в основі якого лежить крайня міра умовності у відтворенні життя, а також характерне навмисне карикатурне спотворення форм і сутності предметів#
гумор
+гротеск
сарказм
іронія
85в. Прихована насмішка або сатиричний прийом; коли особа чи явище удавано схвалюються чи осуджуються з метою досягти протилежного ефекту#
гумор
гротеск
сарказм
+іронія
85г. Уїдлива, зла, гірка насмішка#
гумор
гротеск
+сарказм
іронія
85д. Різновид комічного, зображення життя у беззлобному, жартівливому тоні#
+гумор
гротеск
сарказм
іронія