Методичний супровід інклюзивного навчання

  1. Методичний супровід інклюзивного навчання

 Організація роботи з впровадження інклюзивного навчання потребує дуже багато часу та зусиль заступника директора з навчально-виховної роботи, тому на допомогу йому за рішенням методичної ради у школі створено у 2014-2015 н.р. методичне об’єднання вчителів інклюзивного навчання.

«Учитель повинен усе життя працювати над вдосконаленням», – писав В.Сухомлинський. Тому головним завданням методичного об’єднання є розвиток у кожного вчителя того індивідуального стилю, який характеризує його професійну майстерність як складне соціально – педагогічне явище, що згідно з Концепцією 12-річної загальноосвітньої школи визначається «…всією структурою особистості вчителя, є синтезом різноманітних його особистісних якостей, наукової освіченості, ідейної спрямованості, фахових знань, умінь і навичок».

Уся робота методичного об’єднання  вчителів інклюзивних класів підпорядкована головній меті – допомогти вчителям найбільш ефективно використати свої знання у роботі з дітьми з особливими потребами.

Методичне об’єднання працює над такою проблемною темою: «Науково – методичне забезпечення формування компетентної особистості шляхом особистісно – орієнтованого підходу до організації навчально-виховного процесу в інклюзивних класах».

Методичне об’єднання налічує 23 учителі, з них 3 мають звання  «вчитель – методист», 3 – «старший вчитель», 3 – «вища категорія».

У 2014 -2015 н.р. було передбачено удосконалення навчально-виховного процесу шляхами:

1) запровадження в життя інструктивно-методичних рекомендацій МОН України щодо впровадження інклюзивного навчання;

2) вивчення психологічних особливостей розвитку дітей з порушенням слуху, що є запорукою успішної роботи вчителів з такою категорією учнів;

3) посилення індивідуальної роботи з учнями щодо підвищення рівня грамотності;

4) оновлення і збагачення матеріально-технічної бази кабінетів відповідно до нозологій учнів, які там навчаються;

5) активізація роботи з сильними сторонами учнів з особливими потребами;

6) створення портфоліо учнів та вчителів класів з інклюзивним навчанням

Відповідно до даних напрямів роботи сплановано роботу:

План заходів методичного об’єднання вчителів інклюзивних класів на 2014-2015 н.р.

Зміст роботи Термін виконання Відповідальні Примітка
1 Вивчити нормативну базу щодо організації інклюзивного навчання в ЗНЗ серпень Голова м/о Гончарова Н.І.
2 Видати наказ «Про створення класів з інклюзивною формою навчання та організацію в них навчально-виховного процесу» серпень Заступник директора з н/в роботи, голова м/о Гончарова Н.І.
3 Створити консультативно-педагогічну групу з питань інклюзивної освіти дітей з особливими потребами, затвердити положення про консультативно-педагогічну групу серпень Заступник директора з н/в роботи, голова м/о Гончарова Н.І.
4 Скласти угоду зі спеціалізованим ДНЗ №28, НРЦ, спланувати та затвердити План співпраці зі спеціалізованим ДНЗ №28, НРЦ жовтень Заступник директора з н/в роботи, голова м/о Гончарова Н.І., завідувач ДНЗ28
5 Спланувати роботу консультативно-педагогічної групи та м/о з питань інклюзивної освіти дітей з особливими потребами серпень Заступник директора з н/в роботи, голова м/о Гончарова Н.І.
6 Систематично проводити засідання  групи, м/о 27.08, 03.09, 30.10, 17.12, 25.03, 03.06 Гончарова Н.І., члени консультативно-педагогічної групи
7 Провести психодіагностику класів з інклюзивним навчанням, учнів з особливими потребами в них Вересень-жовтень Психолог
8 Відвідати вдома родини учнів з особливими потребами жовтень Кл. керівники, соц. педагог
9 Провести круглий стіл “Організація роботи з учнями, що мають вади слуху та знаходяться на інклюзивному навчанні”

1.                Психологічні особливості розвитку учнів з вадами слуху.

2.      Програми для учнів з вадами слуху, вимоги до рівня навчальних досягнень, вмінь та навичок.

3.      Поради сурдопедагога щодо формування навичок говоріння під час викладання різних предметів.

4.      Портфоліо вчителя та учня

грудень Онищук Г.Г., Перегубка О.В.,

Гончарова Н.І.

Миронюк Г.М.

Перегубка О.В.

10 Відвідати ДНЗ№28 з метою обміну досвіду роботи з учнями, що мають вади слуху Вересень-жовтень Логопед, сурдопедагог (Миронюк Г. М.) асистенти вчителя 2г,1д класів
11 Постійно тримати на контролі роботу вчителів у класах з інклюзивним навчанням, психолого-педагогічний супровід Протягом року Гончарова Н.І.
12 Провести анкетування батьків учнів на кінець року Травень-червень Класні керівники, класоводи
13 Модифікувати освітні програми з урахуванням індивідуальних і психофізичних особливостей дітей з порушенням слуху Вересень-жовтень Учителі, асистенти вчителів
14 Підготовити збірник методичних матеріалів і тематичних статей із досвіду роботи з розвитку інклюзивної освіти в школі березень Гончарова Н.І., вчителі
15 Провести семінар “З досвіду роботи з учнями з  особливими потребами”

1.      Про результативність роботи з учнями ЗОШ № 15, що навчаються в інклюзивних класах.

2.      Звіт учителів ЗОШ № 15 про результати роботи з учнями (представлення порт фоліо вчителів, учнів).

3.      Результати анкетування батьків учнів даної категорії.

Червень Гончарова Н.І., вчителі, соціальний педагог

 Для реалізації даних завдань продовжує роботу психолого-консультативна група з питань інклюзивної освіти дітей з особливими потребами, у яку входять члени методоб’єднання та батьки учнів з особливими потребами. Тематика засідань консультативно-педагогічної групи представлена в додатку №2, план роботи методоб’єднання – додатку №3

Відповідно до плану роботи у листопаді 2014 року проведено семінар для вчителів «Інклюзивна освіта  в загальноосвітньому навчальному закладі. Портфоліо вчителя та учня». (за матеріалами семінару для вчителів Дудушко Е., Бикової Т.) Метою проведення даного заходу було: окреслити основні організаційні та психолого-педагогічні умови інклюзивної освіти, за наявності яких можливе кероване перебування дітей із порушеннями психофізичного розвитку в загальноосвітніх навчальних закладах, ознайомити з поняттям портфоліо учителя та учня.

Завданням:

  • закріпити, поширити та поглибити знання педагогів стосовно підходів до інклюзивного навчання дітей з особливими потребами;
  • визначити поняття «інклюзія», «інтеграція», «мейнстримінг»;
  • ознайомити з особливостями психологічного розвитку таких дітей;
  • ознайомити з поняттям портфоліо учня та вчителя;
  • сформувати уміння та навички застосування теоретичних знань у практичній діяльності.

На семінарі виступили:

Голова м/о Гончарова Н.І.з основними теоретичними питаннями (див.додаток 22), а також педагоги з такими питаннями:

Особливості розвитку учнів зі зниженим слухом (доповідач асистент вчителя

4.2. Методичні рекомендації щодо роботи з учнями з порушеннями слуху (доповідач асистент вчителя Шакула Л.П.)

  1. 3. Особливості дітей з порушенням слуху (доповідач соціальний педагог Перегубка О.В.) 4.4. Методичні рекомендації щодо роботи з учнями з порушеннями ОРА (доповідач психолог Буднік І. В.)

Кожен із тих, хто виступав, підготував пам’ятки  для вчителів щодо роботи з учнями відповідних нозологій.

Наприкінці семінару учителі були ознайомлені з різними видами портфоліо та їм було продемонстровано портфоліо учнів та учителів з минулого року. Таким чином було підведено до думки, що кожний учитель повинен творчо підходити до вибору способів одержання та використання ресурсів для підтримки інклюзивної освіти, бути готовим до спільного навчання школярів із різними типами порушень та їхніх здорових однолітків.

Результати роботи семінару узагальнено в Додатку 22.