Інклюзивне навчання

Розроблені стенди з інклюзивного навчання:

Гончарова Н.І. Організація інклюзивного навчання в  загальноосвітньому навчальному закладі – Луцьк: комунальний заклад «Луцька загальноосвітня школа І-III ступенів №15 Луцької міської ради Волинської області», 2015. – 127 с.

Рецензенти: кандидат біологічних наук, доцент кафедри фізіології людини та тварин Журавльов О.А., заступник директора з навчально-виховної роботи Луцької ЗОШ І-III ступенів №15 Оліферчук Л.Г.

Методичні рекомендації містять опис системних дій дирекції школи з організації інклюзивного навчання в загальноосвітньому закладі,  психолого-педагогічного  супроводу, методичної роботи з учителями, а також  програмно-методичного забезпечення корекційно – розвиткових занять.

Передмова

Питання щодо впровадження інклюзивної освіти стає дедалі актуальнішим, адже в Україні, як свідчить статистика, з кожним роком збільшується кількість дітей з особливими потребами.

Інклюзивна освіта — це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобуття її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особ­ливими потребами в умовах загальноосвітнього закладу.

Інклюзивна освіта ґрунтується на 8 основних принципах:

  1. Цінність дитини не залежить від її здібностей та досягнень.
  2. Кожна дитина здатна відчувати й думати.
  3. Кожна дитина має право на спілкування і на те, щоб бути почутим.
  4. Усі діти мають потребу один в одному.
  5. Справжня освіта може здійснюватися тільки в контексті реальних взаємин.
  6. Усі діти потребують підтримки та дружби ровесників.
  7. Для всіх дітей досягнення прогресу швидше може бути в тому, що вони можуть робити, ніж у тому, що не можуть.
  8. Різноманітність посилює всі сторони життя дитини.

Реалізація інклюзивної моделі освіти потребує розв’язання низки завдань:

  • Організувати навчально-виховний процес, який би задовольняв освітні потреби всіх дітей.
  • Розробити систему надання спеціальних освітніх і фахових послуг для дітей з особливими освітніми потребами.
  • Створити позитивний клімат у шкільному середовищі та поза його межами.

Сутністю інклюзивної освіти є навчання учнів з особливими потребами за умови пристосування освітнього простору до індивідуальних особливостей дітей, надання якісних освітніх послуг таким учням. Навчання зазначеної категорії учнів передбачає використання особистісно орієнтованих підходів у навчально-виховному процесі, застосування індивідуальних, групових форм роботи, враховуючи вплив різних видів розладів і хвороб на процес навчання. Пріоритетними напрямами роботи є сприяння соціальному, емоційному та когнітивному розвитку кожного з учнів із тим, щоб вони відчували себе неповторними, повноцінними учасниками суспільного життя. Іншими словами, зміст інклюзії полягає в тому, що система навчання і виховання підлаштовується під дитину, а не дитина під систему.

Інклюзивна школа – заклад освіти, який забезпечує інклюзивну модель освіти як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат в шкільному середовищі. (Саламанкська декларація. Програма дій)

В основі практики інклюзивного навчання лежить ідея прийняття індивідуальності кожного окремого учня, отже, навчання має бути організоване таким чином, щоб задовольнити особливі потреби кожної дитини. Для цього необхідна розробка адекватних моделей психолого-педагогічного супроводу інклюзивної освіти. Кожна школа має виробити свою модель, оскільки багато залежить від того, учні з якими нозологіями навчаються в інклюзивних класах.

Але досвід показав, що існує загальна структура роботи заступника директора школи, яка може бути прийнятна для загальноосвітніх закладів. Саме така структура з досвіду роботи подається у даній роботі.

І. Організація інклюзивного навчання на початку навчального року

Інклюзивне навчання у КЗ «Луцька ЗОШ І-III ступенів №15» організоване з 2013-2014 н.р. з метою реалізації права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення батьків до участі у навчально-виховному процесі.

Процесу впровадження інклюзивної освіти передував багаторічний досвід роботи з дітьми з особливими потребами, які знаходилися на індивідуальному навчанні:

Відповідно учителі мали вже великий досвід роботи з дітьми з особливими потребами, особливо з дітьми з порушеннями слуху (близько 40%), учні також, спілкуючись з такими дітьми, допомагаючи їм, більше починали замислюватися над проблемами, які існують в реальному житті.

Наприкінці 2012-2013 н.р. було проведено анкетування вчителів, батьків, учнів щодо готовності колективу школи до впровадження інклюзії. Результати анкетування показали, що весь колектив (90% педагогічного колективу, 87% батьківського, 94% учнівського) в основному готовий до впровадження нової форми навчання.

З  2013-2014 н.р. освітні послуги у школі надаються дітям з особливими освітніми потребами, крім індивідуальної форми навчання вдома,  у класах з інклюзивним навчанням із застосуванням особистісно орієнтованих методів навчання та з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей. Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у школі створюються умови для:

  • забезпечення необхідними навчально-методичними й наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання (обмін досвідом, навчально-методична література зі спеціалізованого ДНЗ №28, НРЦ).
  • забезпечення відповідними педагогічними кадрами (асистенти вчителя з досвідом роботи зі слабочуючими учнями, учитель-логопед, сурдопедагоги, психолог).

Рішення про утворення класів з інклюзивним навчанням приймається директором школи відповідно до заяв батьків, висновку психолого-медико-педагогічної консультації,  за погодженням з управлінням освіти Луцької міської ради.

Для забезпечення ефективності навчально-виховного процесу наповнюваність класів з інклюзивним навчанням становили:

  • у 2013-14 н.р.: 1-Г клас – 21 учень, 5-В клас – 21 учень, у них по 2 дитині зі складними вадами розвитку: вадами слуху (3-4 ст. туговухості). У класах по 1 учню – інклюзія та 1 – на індивідуальній формі навчання;
  • у 2014-2015 н.р.: 1-Г клас – 17 учнів (з них 2 – діти з вадами слуху),   1-Д клас – 14 учнів (2 учнів на інклюзивному навчанні, з різними нозологіями), 2-Г клас – 23 учні (1 – інклюзивне навчання (вади слуху), 1 – індивідуальне), 6-В – 21 дитина (1 – інклюзивне навчання (вади слуху), 1 – індивідуальне).

Створено консультативно-педагогічну групу для організації психолого-педагогічного супроводу інклюзивного навчання дітей (тематику засідань на 2014-2015 н.р. див. у додатку № 9).

У школі здійснюється психолого-педагогічне супроводження дітей з особливими освітніми потребами працівниками психологічної служби (практичним психологом, соціальним педагогом) та відповідними педагогічними працівниками. Проведено вивчення індивідуально-психологічних особливостей дітей інклюзивних класів (статус дитини в класі, вади особистості розвитку); вивчення пізнавальних процесів учнів; вивчення адаптації дітей до навчання у 5 класі;  вивчення готовності до навчання дітей в школі (1 клас).

Навчання у класах з інклюзивним навчанням здійснюється за типовими навчальними планами, програмами, підручниками та посібниками, рекомендованими МОН України для загальноосвітніх навчальних закладів.

Навчально-виховний процес у класах з інклюзивним навчанням здійснюється відповідно до робочого навчального плану загальноосвітнього навчального закладу, складеного на основі типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.

На основі зазначеного робочого навчального плану розроблено індивідуальний навчальний план для дітей з особливими освітніми потребами з урахуванням висновку психолого-медико-педагогічної консультації. В індивідуальному навчальному плані передбачено наказами «Про організацію корекційного навчання для дітей в інклюзивних класах» 6 – 8 годин на тиждень для проведення корекційно-розвиткових занять з кожним з учнів з особливими потребами відповідно до рекомендацій ПМПК.

Такі години враховуються під час визначення гранично допустимого тижневого навчального навантаження дітей з особливими освітніми потребами.

Розклад уроків для дітей з особливими освітніми потребами складено з урахуванням індивідуальних особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності, динаміки розумової працездатності протягом дня і тижня та з дотриманням санітарно-гігієнічних вимог.

Відповідно до висновку психолого-медико-педагогічної консультації та за згодою батьків для дітей з особливими освітніми потребами створено індивідуальні програми розвитку (ІПР), які переглядаються кожної чверті з метою їх коригування за потребою.

Особистісно орієнтоване спрямування навчально-виховного процесу забезпечують асистенти вчителя, які беруть участь у розробленні та виконанні індивідуальних навчальних планів та програм, адаптують навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами.

Діти з особливими освітніми потребами залучаються до позакласної та позашкільної роботи з урахуванням їх інтересів, нахилів, здібностей, побажань, віку, індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності та стану здоров’я.

Школа постійно працює в контакті з науковцями, медичними працівниками, соціальними службами, громадськими організаціями.

На контролі соціальної служби школи був патронаж сімей, в яких проживають діти даної категорії. З нагоди відзначення Міжнародного дня інвалідів бібліотекарями школи було організовано виставку літератури «Душі людської доброта». В рамках проведення акції до дня Святого Миколая була проведена учнівська благодійна акція по збору подарунків, м’яких іграшок, дитячих книг для дітей – інвалідів. Класні керівники та класоводи провели години – спілкування «Дивись на нас, як на рівних!».

Протягом року проводилася активна робота щодо обміну досвіду з даного питання у рамках області, міста. Так, у листопаді 2013 року заступник директора Гончарова Н.І.. психолог Онищук Г.Г., асистент вчителя Денисюк Н.А. відвідали Ковельську ЗОШ №2, логопедом Ємець відвідане ДНЗ № 28 з метою обміну досвідом роботи з учнями, що мають вади слуху.

Досвідом роботи з організації та впровадження інклюзивної освіти ділилася заступник директора з н/в роботи Гончарова Н.І на обласному семінарі заступників директорів (листопад 2013 р.), міських семінарах психологів (листопад, лютий 2014 р.)

Обов’язковим напрямком діяльності школи є  просвітницька робота, яка ведеться в громаді за місцем розташування закладу.  Важливим при цьому є залучення засобів масової інформації, розповсюдження передового педагогічного досвіду роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Так, у вересні 2013 р. Волинським телебаченням був знятий відео сюжет про впровадження інклюзивного навчання в школі:

На початку 2014-2015 н.р. в рамках Всеукраїнської програми «Урок для батьків» Волинським телебаченням було висвітлено другий рік впровадження інклюзивної освіти у закладі.